Skip to content

Klagomål

Rutiner för hantering av klagomål

Om du som vårdnadshavare  har klagomål på Lilla Nacka förskolas och skolas verksamhet har vi följande rutiner.

Steg 1

Vid klagomål på något i verksamheten ber vi er att i första hand vända er till den som klagomålet berör. Det kan vara en barnskötare, en fritidspedagog eller en lärare. Klagomål kan lämnas muntligt eller via mail. Den som mottagit klagomålet dokumenterar det skriftligt och informerar rektor och skolchef. Berörda pedagoger undersöker klagomålet och återkopplar eventuella åtgärder till vårdnadshavare.

Steg 2

Upplever vårdnadshavare att deras  klagomål inte har beaktats eller åtgärdats tas  kontakt med rektor eller skolchef. Det går bra att framföra klagomålet muntligt eller skriftligt.  Rektor och skolchef informerar huvudmannen om inkommet klagomål.

Steg 3

Huvudmannen för verksamheten, Lilla Nacka AB, bekräftar mottagandet av  klagomålet till vårdnadshavare. 

Huvudmannen gör skyndsamt en bedömning av hur klagomålet ska hanteras vidare. Alla klagomål ska hanteras opartiskt och effektivt. Vissa klagomål kan hanteras genom ett enkelt samtal. I andra fall kan det finnas behov av en utredning. En utredning kan genomföras i form av ett eller flera samtal alternativt vara mer omfattande. Vårdnadshavare får ta del av hur klagomålet har hanterats och om eventuella åtgärder. 

Skolledare och huvudman

Marika Nyström mika.nystrom@lillanacka.se

Angelica Brattlöf Perez angelica.b.perez@lillanacka.se

Steg 4

För förskolan – Om man som vårdnadshavare är missnöjd med åtgärder som huvudmannen gör, kan man göra en anmälan till kommunen,

För grundskolan – Om man som vårdnadshavare är missnöjd med åtgärder som huvudmannen gör, kan man göra en anmälan till Skolinspektionen.